Svar: Kan ikke få nok mælk i ham
15. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Bella
Hvis din dreng har taget 300g på over 8 dage, så trives han med den mængde modermælkserstatning han får og du må såleds tro på at et indtag mellem 750-950ml mme dagligt er passende til hans behov. Anbefalingerne omkring 1/6 af vægten i døgnet er kun vejledende og nogle børn spiser mindre, andre spiser mere og det er helt okay, at de selvregulerer, så længe de tager fint på - og det gør din dreng:o)
- hvis du ammede, så ville du i princippet ikke vide hvor meget han egentlig indtog af mælk og du ville være lykkelig for en vægtøgning på 300g om ugen...:o)
Hvis du er bekymret for ham og du en dag tænker at han ikke har fået nok, så kan du naturligvis godt forsøge at få en ekstra flaske i ham i tidsrummet 21-30-05.30, hvor han sover meget længe. Han kan sikkert spise den i søvne. Men hvis han har spist godt i løbet af dagen og generelt virker til at trives, tager på, spiser godt, når han tilbydes flaske osv. så er det helt okay at du lader ham sove. Så spiser han jo hyppigere i løbet af dagen og får således alligevel sit behov dækket.
Begynder han at tage mindre på, så vil det være relevant at give ham en ekstra flaske, men det er ikke tilfældet på nuværende tidspunkt og du må derfor tro på at han er i stand til at regulere sit behov fint.
Du skal være opmærksom på hvordan du skruer flaskesut og flaske sammen. Mælken må naturligvis ikke løbe ud af siden på flasken men hvis du skruer alt for stramt, så kan det påvirke vacuum i flasken og han får lidt sværere ved at drikke mælken. Det kan godt give mere uro under måltidet. At afføringen er grønlig skyldes sandsynligvis jernet i modermælkserstatningen og at den er grødet/tynd i konsistensen er helt normalt.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro, det lyder som en dreng der trives, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske