Svar: Kan ikke få nok mælk i ham

15. maj 2008

Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Bella

Hvis din dreng har taget 300g på over 8 dage, så trives han med den mængde modermælkserstatning han får og du må såleds tro på at et indtag mellem 750-950ml mme dagligt er passende til hans behov. Anbefalingerne omkring 1/6 af vægten i døgnet er kun vejledende og nogle børn spiser mindre, andre spiser mere og det er helt okay, at de selvregulerer, så længe de tager fint på - og det gør din dreng:o)

- hvis du ammede, så ville du i princippet ikke vide hvor meget han egentlig indtog af mælk og du ville være lykkelig for en vægtøgning på 300g om ugen...:o)

Hvis du er bekymret for ham og du en dag tænker at han ikke har fået nok, så kan du naturligvis godt forsøge at få en ekstra flaske i ham i tidsrummet 21-30-05.30, hvor han sover meget længe. Han kan sikkert spise den i søvne. Men hvis han har spist godt i løbet af dagen og generelt virker til at trives, tager på, spiser godt, når han ...

Annonce

... tilbydes flaske osv. så er det helt okay at du lader ham sove. Så spiser han jo hyppigere i løbet af dagen og får således alligevel sit behov dækket.

Begynder han at tage mindre på, så vil det være relevant at give ham en ekstra flaske, men det er ikke tilfældet på nuværende tidspunkt og du må derfor tro på at han er i stand til at regulere sit behov fint.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal være opmærksom på hvordan du skruer flaskesut og flaske sammen. Mælken må naturligvis ikke løbe ud af siden på flasken men hvis du skruer alt for stramt, så kan det påvirke vacuum i flasken og han får lidt sværere ved at drikke mælken. Det kan godt give mere uro under måltidet. At afføringen er grønlig skyldes sandsynligvis jernet i modermælkserstatningen og at den er grødet/tynd i konsistensen er helt normalt.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro, det lyder som en dreng der trives, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt